Näin Kanta-Hämeen hyvinvointialue teki onnistuneen pilotin
Kuntoutuksen suunnittelija Harri Lepänkoski paljastaa miten Kanta-Hämeen hyvinvointialue teki onnistuneen etäpalveluiden pilotin...
Näin Kanta-Häme teki onnistuneen pilotoinnin, kertoo kuntoutuksen suunnittelija Harri Lepänkoski
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kuntoutuksen suunnittelija Harri Lepänkosken mukaan uuden palvelun pilotoinnin onnistumisessa korostuu erityisesti työyhteisön huolellinen valmistautuminen. Hän kertoo miten kiiruhtamisen sijaan pitäisi ymmärtää, miten eri tavoin ammattilaiset oppivat käyttämään palveluja.
Kevään 2024 aikana Kanta-Hämeen hyvinvointialueen fysioterapeutit pilotoivat uutta etäkuntoutuspalvelua ja totuttelevat asiakkaiden etäohjaukseen. Pilotin alkaessa alueen fysioterapeuteilla ei ollut aikaisempaa kokemusta etäpalveluiden käytöstä, joten Lepänkosken mukaan onnistumisessa korostui erityisesti monipuolinen käytännönharjoittelu.
– Fysioterapeuttimme kävivät läpi kattavan harjoittelujakson, joka sisälsi monipuolista käytännönharjoittelua, sekä roolileikkejä asiakkaan että ohjaajan roolissa. Tärkeää harjoittelussa oli myös koeryhmän käyttö, jonka arvosteluryhmässä toimivat niin asiakkaat kuin ammattilaisetkin, Lepänkoski kertoo.
Remote Trainer fysioterapeutin käytössä etäkuntoutuksessa. MIKKO KOSKINEN.
Näiden kohtaamisten ja kerätyn palautteen ansiosta fysioterapeutit onnistuivat kehittämään harjoittelun etäohjausta sekä asiakaskohtaamisia etäalustalla, ennen palvelun virallista käyttöönottoa alueen uudessa etäkuntoutusryhmässä.
– Yksi merkittävä oppi hyvästä valmistautumisesta oli terapeuttien kasvanut itseluottamus siitä, että etäohjaus onnistuu myös todellisessa ohjaustilanteessa, Lepänkoski toteaa.
Huolellinen valmistautuminen palkitaan
Lepänkosken mukaan huolellinen valmistautuminen on auttanut onnistumaan etäkuntoutus pilotissa ja terapeutit ovat saaneet varmuutta työhönsä uuden äärellä. Kevään 2024 kestävän pilotoinnin aikana Remote Trainer -palvelun käyttö on vakiintumassa osaksi etäryhmiä vetävien fysioterapeuttien työnkentelytapoja. Lepänkosken mukaan uusi palvelu on saanut heiltä positiivisen vastaanoton ja etäryhmät ovat olleet myös asiakkaille mieluisia.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen onnistunut pilotointi tarjoaa arvokasta oppia myös muille tahoille, jotka harkitsevat etäpalveluiden käyttöönottoa. Tärkeää on varata aikaa ja resursseja huolelliseen valmistautumiseen, sekä tarjota ammattilaisille riittävästi harjoittelumahdollisuuksia ennen palvelun varsinaista käyttöönottoa. Näin varmistetaan, että etäpalvelut saavuttavat tavoitteensa ja asiakaskohtaamiset onnistuvat.
Remote Trainer – Etä- ja etäryhmäkuntoutukseen
Remote Trainer on ammattimainen työkalu, joka auttaa terapeutteja ja organisaatioita lisäämään kuntoutuksen etäpalveluita, säästäen aikaa ja vähentäen perinteisiin kuntoutustapoihin liittyviä kustannuksia. Remote Trainer tekee etäkuntoutuksen ohjaamisesta aidosti sujuvaa räätälöitävien videoharjoitteiden avulla, jotka näyttävät harjoitteet ammattilaisen puolesta. Tämä mahdollistaa vaivattoman ohjauksen etävastaanotolla ja ammattilainen voi keskittyä täysin asiakkaisiin.
Tutustu Remote Traineriin ilman sitoumuksia
Varaa etäesittely ja anna meidän näyttää miten Remote Trainer voi auttaa, saa vastaukset kysymyksiisi ja oivalla, miksi se on oikea valinta organisaatiollesi. Jos haluat mennä vielä askeleen pidemmälle ja kokeilla palvelua käytännössä, tarjoamme mahdollisuuden 3 kuukauden pilottiin.