Näin Kanta-Häme teki onnistuneen pilotin, kertoo kuntoutuksen suunnittelija Harri Lepänkoski
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kuntoutuksen suunnittelija Harri Lepänkosken mukaan pilotin onnistumisessa korostuu erityisesti työyhteisön huolellinen valmistautuminen.
Näin Kanta-Häme teki onnistuneen pilotin, kertoo kuntoutuksen suunnittelija Harri Lepänkoski
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kuntoutuksen suunnittelija Harri Lepänkosken mukaan pilotin onnistumisessa korostuu erityisesti työyhteisön huolellinen valmistautuminen. Hän kertoo miten kiiruhtamisen sijaan pitäisi ymmärtää, miten eri tavoin ammattilaiset oppivat käyttämään palveluja.
Kevään 2024 aikana Kanta-Hämeen hyvinvointialueen fysioterapeutit kokeilevat uutta etäkuntoutuspalvelua ja totuttelevat asiakkaiden etäohjaukseen. Pilotin alkaessa alueen fysioterapeuteilla ei ollut aikaisempaa kokemusta etäpalveluiden hyödyntämisestä, joten onnistumisessa korostui erityisesti monipuolinen käytännönharjoittelu.
– Fysioterapeuttimme kävivät läpi kattavan harjoittelujakson, joka sisälsi monipuolista käytännönharjoittelua, sekä roolileikkejä asiakkaan että ohjaajan roolissa. Tärkeää harjoittelussa oli myös koeryhmän käyttö, jonka arvosteluryhmässä toimivat niin asiakkaat kuin ammattilaisetkin, Lepänkoski kertoo.
Teknologian ei ole tarkoitus viedä lämpimiä käsiä pois hoivatyöstä, vaan tukea ammattilaisia. MIKKO KOSKINEN.
Näiden kohtaamisten ja kerätyn palautteen ansiosta fysioterapeutit kehittivät harjoittelun etäohjausta ja asiakaskohtaamisia etäalustalla, ennen palvelun virallista käyttöönottoa alueen uudessa etäkuntoutusryhmässä.
– Yksi merkittävä oppi hyvästä valmistautumisesta oli terapeuttien kasvanut itseluottamus siitä, että etäohjaus onnistuu myös todellisessa ohjaustilanteessa, Lepänkoski kuvaa.
Huolellinen valmistautuminen palkitaan
Lepänkosken mukaan huolellisen valmistautumisen ansiosta terapeutit ovat saaneet varmuutta työhönsä uuden äärellä. Pilotissa käytössä oleva Remote Trainer -palvelu on myös vakiintumassa osaksi etäryhmiä vetävien fysioterapeuttien työnkentelytapoja. Lepänkosken mukaan uusi palvelu on saanut positiivisen vastaanoton ja etäryhmät ovat olleet asiakkaille mieluisia.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen pilotti tarjoaa arvokasta oppia myös muille tahoille, jotka harkitsevat etäpalveluiden käyttöönottoa. Tärkeää on varata aikaa ja resursseja huolelliseen valmistautumiseen, sekä tarjota ammattilaisille riittävästi harjoittelumahdollisuuksia ennen palvelun varsinaista käyttöönottoa. Näin varmistetaan, että etäpalvelut saavuttavat tavoitteensa ja asiakaskohtaamiset onnistuvat.
Digikuntoutus kaivaa taustoja, kertoo uutisia ja nostaa esiin uusia toimintatapoja. Kerromme teknologiasta, mutta myös kuntoutuksen jokapäiväisestä arjesta. Digikuntoutuksen julkaisija on suomalainen digitaalisen kuntoutusteknologian pioneeri, Goodlife Technology Oy.
GoodLife Technology, Juha Vainion katu 2, Kotka, Kymi 48100, Finland