Janne Niittymäki johtaa suomalaisen kuntoutusteknologian kasvua maailmalla
Teknologiajohtaja Janne Niittymäki luotsaa uraauurtavan terveysteknologian kehitystä, joka uudelleenmäärittelee tavan, miten ihmiset vastaanottavat kuntoutusta.
Janne Niittymäki – Pelimies kuntoutusmaailmassa
GoodLife Technologyn perustaja Janne Niittymäki johtaa uraauurtavan teknologian kehitystä, joka uudelleenmäärittelee tavan, miten ihmiset vastaanottavat kuntoutusta.
Janne Niittymäki kehittää maailmalla tuotteita, jotka parantavat ihmisten hyvinvointia. Hän kuvaa itseään rakentaja-innovaattoriksi mutta hänellä on myös outo kyky ollakseen koodari, sillä hän on yllättävän puhelias.
Janne Niittymäki jätti pelialan keskittyäkseen ihmisten hyvinvointiin.
– Minulla on omanlainen kyky myydä ideoitani ja myös itseni. Tein sen ensimmäisen kerran kun olin päättänyt hakea iltalinjalle opiskelemaan ohjelmistotekniikan insinööriksi. Kun kuulin, että sain koulupaikan en ollut koodannut riviäkään, niin hain jo työpaikkaa koodarina, ja sainkin sen.
Niittymäki oli kesän aikana kerennyt hankkimaan tietokoneen ja opetteli koodaamaan Jesse Libertyn kirjan Opeta itsellesi C++ 21 päivässä avulla. Hänen mukaansa töiden alkaessa oli kuitenkin pelastus päästä oppimaan itse alan ammattilaiselta.
Viihde voi opettaa
Niittymäen ura vei hänet paperiteollisuuden ohjelmistokehittäjästä Suunnolle ja lopulta peliyhtiö Nitro Gamesille pääohjelmoijaksi. Pelialalla hän oivalsi, miten viihteen avulla voidaan opettaa myös konkreettisia asioita. Esimerkiksi Tiedekeskus Heurekalle luotu aivosimulaatio oli yksi näistä oivalluksista.
Niittymäen uran käännekohta oli lopulta Liitäjä-projekti silloiselle Kymenlaakson sairaanhoitopiirille, jossa pelillistettiin fysioterapian harjoitteet. Projektissa hänelle konkretisoitui, että ihmiset eivät uskalla puhua sairauksista, niiden hoidosta ja liiketoiminnasta samassa lauseessa.
– Kaikki asiat, mitä me tehdään, olivat ne sitten potilasjärjestelmiä tai apulaitteita, ne ovat loppujen lopuksi liiketoimintaa, jotka keskittyvät tekemään ihmisille hyvää ja parantamaan heidän elämänlaatua. Ja tässä tapauksessa, Liitäjä ratkaisi konkreettisen ongelman massiivisen hauskalla tavalla, Niittymäki kertoo.
Hyppy kuntoutusmaailmaan
2013 rekisteröitiin virallisesti Serious Games Finland, nykyinen GoodLife Technology, yritys joka halusi teknologiansa avulla parantaa ihmisten elämänlaatua.
– Kun aloitimme yli 10 vuotta sitten yhteiskunta ei ollut vielä valmis. Ei riittänyt olla teknologiantoimittaja, vaan samalla meidän piti muuttaa ihmisten suhtautumista teknologian hyödyntämiseen, ja käydä monta taistelua, Niittymäki muistelee.
Hänen mukaansa, hän selvisi alkuvaiheiden vastoinkäymisistä valtavan selviytymisvietin, perheen ja verkoston ansiosta.
– Partneroiduimme Physiotoolsin kanssa, ja heti alkuajoista he tiesivät, että koska minulla ei ollut kokemusta tältä alalta, sitä piti saada. Kiersin heidän kanssaan messuja ja haastattelin fysioterapeutteja, jonka ansiosta opin ymmärtämään heidän tarpeita syvemmin, Niittymäki kuvaa yrittäjyyden alkua uudella toimialalla.
Pelimaailman opit kulkevat mukana
GoodLife Technology hyödyntää järjestelmissään pelillistämistä ja pelimaailmasta tuttuja ekosysteemejä, joissa kulutus, kuten harjoitusohjelman vastaanottaminen, on keskeistä. Niittymäen mukaan ekosysteemin avulla sponsorit voivat kohdentaa avustuksensa tarkasti, ja ylläpitäjät voivat osoittaa euron tarkkuudella, miten ja missä avustukset on vastaanotettu.
Niittymäen mukaan pelillistämiseen ei ole yleiskaavaa tai aromisuolaa, jota voi ripotella kaikkialle, mutta sen onnistumista voidaan mitata asetettujen mittareiden avulla.
– Pelillistämisen toimivuus mitataan, kun ihminen laittaa puhelimensa kiinni ja poistuu meidän luomasta maailmasta. Jos hän jatkaa niitä hyvinvointia edistäviä tapoja, pelillistäminen toimii.
Hänen mukaansa käyttäjän on myös tärkeä nähdä oma edistys reitillä ja saada ulkopuolisilta kannustusta matkalla kohti hyvinvointia, jotta motivaatio säilyy.
– Etenkin kuntoutusmaailmassa pitää ymmärtää, että asiakkaat eivät voi aina vaikuttaa omaan jaksamiseensa, joten rankaiseminen heikentäisi motivaatiota. Niinpä motivaatio pitää löytää onnistumisen kautta ja tuoda se järjestelmässä näkyväksi, Niittymäki kuvaa.
Suomalainen osaaminen maailmalla
Nykyisin GoodLife Technology on Euroopan tasolla yksi ketterimmistä tuotekehitysyksiköistä, joka on erikoistunut kuntoutukseen ja hyvinvointiin yli 10 vuoden ajan.
– Tällä hetkellä teemme töitä myös kauemmas, kuten Ruandaan, Indonesiaan ja Vietnamiin. Se on joiltakin osin jopa helpompaa kuin 20 kilometrin säteelle omalle alueelle. Suomessa tällä toimialalla joudumme taistelemaan enemmän tietynlaista kyynisyyttä vastaan. Lisäksi ymmärrämme hyvin miten hyvinvointialueemme ovat muutos ja kustannuspaineiden kanssa pinteessä, ja koen täyttä sympatiaa tilannetta kohtaan. Olemme valmiita tekemään töitä yhdessä,kunhan vaan saamme mahdollisuuden auttaa.
Niittymäen mukaan hän haluaa myös jatkossa keskittyä työssään ihmisten elämänlaadun parantamiseen, Suomen toimialan haasteista huolimatta.
Digikuntoutus kaivaa taustoja, kertoo uutisia ja nostaa esiin uusia toimintatapoja. Kerromme teknologiasta, mutta myös kuntoutuksen jokapäiväisestä arjesta. Digikuntoutuksen julkaisija on suomalainen digitaalisen kuntoutusteknologian pioneeri, Goodlife Technology Oy.
GoodLife Technology, Juha Vainion katu 2, Kotka, Kymi 48100, Finland