Etäkuntoutus vahvistaa kotihoitoa ja tuo toiminnan arkeen
Etäkuntoutuksen palveluita tarjotaan Suomessa lisääntyvissä määrin. Etäkuntoutus on ammattilaisen ohjaamaa tavoitteellista kuntoutusta teknologiaa ja etäyhteyttä hyödyntäen.
Etäkuntoutus vahvistaa kotihoitoa ja tuo toiminnan arkeen
Kotihoidon tueksi aloitettuja etäkuntoutuksen palveluita tarjotaan Suomessa lisääntyvissä määrin. Etäkuntoutus on nykyaikainen lähestymistapa, joka hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa kuntoutuspalveluiden tarjoamisessa.
Etäkuntoutus on ammattilaisen ohjaamaa tavoitteellista kuntoutusta teknologiaa ja etäyhteyttä hyödyntäen. Videoyhteyspalvelun välityksellä kuntoutusta voidaan toteuttaa sekä yksilö- että ryhmämuotoisesti. Kelan Etäkuntoutus-hankkeen tutkimusnäytön mukaan etäkuntoutus tuottaa yhtä hyviä tai jopa parempia tuloksia kuin perinteinen kasvokkain tapahtuva kuntoutus. Se voi vähentää terveydenhuollon kustannuksia ja parantaa kuntoutuspalveluiden saatavuutta, saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta etenkin syrjäseuduilla.
Etäkuntoutus siirtää tapaamiset verkkoon ja toiminnan arkeen
Etäkuntoutus tukee kuntoutumista asiakkaan omassa arkiympäristössä. Kun kuntoutus toteutuu osittain kotona, se on mahdollista yhdistää entistä paremmin osaksi tavallista elämää. Usein etäkuntoutusta toteutetaan niin sanottuna yhdistelmämallina, jossa kuntoutukseen sisältyy sekä kasvokkain että etänä toteutettavia jaksoja.
Etäkuntoutus on monipuolinen ja joustava lisä kuntoutustarjontaan. Tutkimusten mukaan etäkuntoutus koetaan joustavaksi ja tehokkaaksi vaihtoehdoksi, joka tukee potilastyytyväisyyttä ja hoidon vaikuttavuutta. Parhaimmillaan se innostaa, kannustaa sekä auttaa siirtämään kuntoutuksen tulokset pysyvästi osaksi uudenlaista arkea.
Ammattilaisen rooli ei katoa ruudun taakse – se korostuu
Etähoivan työntekijät suorittavat vastuullista työtä huolehtiessaan asiakkaiden hyvinvoinnista etäyhteyden välityksellä. Etäkäyntien toteuttaminen vaatii työntekijältä monipuolista ja uudentyyppistä ammatillista osaamista, joten on tärkeää, että työntekijät saavat juuri omaan työhön suunnattua koulutusta. Etäyhteyden välityksellä toimiminen edellyttää työntekijöiltä erityisesti vuorovaikutukseen sekä potilaan tarkkailuun liittyvää osaamista.
Työntekijän vuorovaikutusosaamisella on tärkeä rooli suorittaessa asiakaskontakteja etävälitteisesti, sillä työntekijän tulee pystyä omalla toiminnallaan luomaan vuorovaikutus, joka mahdollistaa asiakkaan hoitamisen etäkontaktissa. Lisäksi etähoidossa korostuu asiakkaan kokonaisvaltainen tarkkailu. Etäkotihoidon asiakkaan kokonaisvaltaiseen tarkkailuun kuuluu somaattisen terveydentilan ja fyysisen toimintakyvyn seuraamisen lisäksi myös asiakkaan henkisen hyvinvoinnin tarkkailu.
Liity mukaan keskusteluun Digikuntoutuksen Linkedin-sivulla!
Sata-alueen pilotti tarjoaa lupaavia tuloksia etäkotikuntoutuksen vaikuttavuudesta
Satakunnan hyvinvointialueen ikääntyneiden kotikuntoutuksessa yhdistyvät etäyhteydellä tapahtuvat käynnit ja fyysiset vierailut asiakkaan luona. Etäkotikuntoutuksen pilotissa on arvioitu hybridimallin vaikuttavuutta ja sidosryhmien kokemuksia. Lue lisää, mitä etäkotikuntoutusta koordinoiva Karoliina Äikäs kertoo pilotin havainnoista.
Digikuntoutus kaivaa taustoja, kertoo uutisia ja nostaa esiin uusia toimintatapoja. Kerromme teknologiasta, mutta myös kuntoutuksen jokapäiväisestä arjesta. Digikuntoutuksen julkaisija on suomalainen digitaalisen kuntoutusteknologian pioneeri, GoodLife Technology Oy.